dimarts, 1 de març de 2016

Cartell de Setmana Santa 2016

La capella del Roser de la Basílica Mil·lenària de Santa Maria de Mataró ha acollit la presentació del cartell de Setmana Santa 2016.

El cartell és una composció i diseny de Rafael Llibre i Jordi Cervantes i es basa en l'inici de la Processó General. 

Sr. Jordi Cervantes en la seva intervenció
Inici de la Processó
L'inici de la Processó General de Divendres Sant, Patrimoni Cultural de la ciutat des de l'any 2012, és iniciada per una biga romana. És el primer que hom es troba en el gran seguici processional composat per 11 Misteris i 9 confraries, germandats i Armats. 

Miraran aquell que han traspassat.
De fa ja alguns any un armat amb les rendes de la biga de cavalls obre la processó, i aquest moment del rostre del soldat romà és el que recull en la composició gràfica.  La presència dels soldats romans al Nou Testament en la Passió i Mort de Jesús es recollida tant des del moment d'apressar a Jesús, jutjar-lo i sentenciar-lo, coronar-lo i sortejar les seves vestidures, com portar-lo per la Via Dolorosa fins el seu clavament a la Creu i posterior traspàs amb una llança.

Aquest darrer moment és el que recull l'Evangeli de Joan, on el soldat romà s'acosta a comprovar si Jesús és mort i a diferència dels lladres a qui va trencar les cames, a Jesús el va traspassar amb la llança provocant un gran brot de sang i aigua. 

El soldat romà va comprovar que Jesús era mort i en va ser testimoni, és complia una profecia de Zacaries Za 12,10-11.

Aquest text de Sant Joan, va ser el que va utilitzar el Papa emèrit Benet XVI, on els presents van ser testimonis de l'amor que desprenia Jesús, un misteri d'amor.
estimar els germans amb el seu mateix amor.
Maria, la mare
En la composició al fons, s'observa molt difumida  una imatge de Maria, la mare, qui va ser també testimoni del gran amor, Maria, la Mare del Bell Amor.  
En el cas de Catalunya els armats, manaies, caps de ferro i soldats sempre han tingut com a patrona la Mare de Déu dels Dolors. En aquesta tradció que es remunta al s.XVI és habitual trobar referències a manaies i soldats dins de les congregacions, de seccions, fent custòdia al Sant Crist... però en aquesta ocasió s'ha volgut jugar amb aquest element de testimoni i la mirada.